Codam bewijst succes: twee keer zoveel vrouwen in tech-opleiding

[Dutch only]

Het Nederlandse tech-landschap staat voor twee grote uitdagingen: een nijpend tekort aan ICT-specialisten en een hardnekkige genderkloof. Waar reguliere ICT-opleidingen worstelen met een vrouwelijk studentenaandeel van slechts 15%, bereikt de Amsterdamse programmeerschool Codam meer dan het dubbele. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Codam Impact Report 2025.

Codam, dat zonder collegegeld of diploma-eisen opereert, toont met harde cijfers aan dat een andere aanpak werkt:

  • Ruim een derde van de studentenpopulatie is vrouw (36%) – een unicum in de Nederlandse tech-sector
  • De instroom van nieuwe studenten steeg in 2024 met bijna een kwart (nu 500 studenten)
  • De arbeidsmarkt omarmt de aanpak: 96% van de afgestudeerden vindt direct een baan
  • Meer dan 100 werkgevers hebben inmiddels Codam-alumni in dienst, waarvan 58% in Amsterdam
Innovatief onderwijsmodel als oplossing

“Het traditionele tech-onderwijs bereikt slechts een beperkt deel van het beschikbare talent,” zegt Maarten Naaijkens, Algemeen Directeur bij Codam. “Ons rapport laat zien dat een radicaal andere aanpak werkt: geen hoorcolleges of klassikaal onderwijs, maar learning by doing en intensieve peer-to-peer samenwerking. Dit model lost meteen een ander probleem op: het groeiende tekort aan ICT-docenten. Door studenten van elkaar te laten leren, kunnen we meer talent opleiden zonder afhankelijk te zijn van schaarse vakdocenten. Het resultaat? Direct inzetbare IT-specialisten die het verschil maken bij werkgevers.”

Het groeiende tekort aan ICT-talent remt de innovatiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven. Door te focussen op talent en motivatie in plaats van formele vooropleidingseisen, ontsluiten we een enorm potentieel dat anders onbenut zou blijven. ~ Maarten Naaijkens
Gelijke kansen door gerichte investeringen

Sinds de oprichting in 2018 investeerde Codam € 560.000 in studiebeurzen, waarmee 724 studenten uit ondervertegenwoordigde groepen toegang kregen tot een carrière in tech.

“Het groeiende tekort aan ICT-talent remt de innovatiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven,” vervolgt Naaijkens. “Door te focussen op talent en motivatie in plaats van formele vooropleidingseisen, ontsluiten we een enorm potentieel dat anders onbenut zou blijven.”